úterý 6. ledna 2015

Graphic tablet/Grafický tablet


Po dlouhé době se zase vracím ke psaní a chlubení se svými výtvory :-).
Jistý podíl na tom má i můj vánoční dárek, který mě letos překvapil pod stromečkem. Dostala jsem totiž grafický tablet. Týden předtím jsem měla jeden vypůjčený a práce na něm se mi moc líbila. Je to svým způsobem úplně jiné, než kreslení tužkou na papír, ale na druhou stranu vlastně hodně blízké. Obojí Vás může na tolik chytnout, že byste v té polozhrbené poloze, s perem (součást balení tabletu) v ruce a soustředěným výrazem upnutým na monitor počítače nejraději trávili celé dny, nebo alespoň celé vánoční prázdniny :-).  To se mi tedy nepovedlo, ale pár hodin jsem pro tuto zálibu našla.


A jak tato rozkošná návyková věcička vlastně funguje?


Základem všeho je ten tablet. Ne, vlastně ne docela. Úplným základem je místo na stole (nebo jiné ploše), čas a chuť ke kreslení :-). Pak tedy můžete umístit tablet, zapojit jej do počítače, nachystat si pero, případně předlohu, a spustit program, ve kterém chcete pracovat. Já zatím využívám jenom Gimp. Dřív jsem ho nenáviděla, protože se vždycky spouštěl, když jsem nechtěla - omylem jsem na ikonu klikla. A taky se patřičně dlouho načítá, proto mi to tolik pilo krev. Ale už jsme kamarádi :-). 
Další hodně využívaný program je Photoshop. Na mě je ale zatím docela složitý :-D. Nějak tam nejsem schopná najít všechny nástroje (zatím jsem objevila jen tužku), takže zůstávám u Gimpu.
Pokud se vám tohle všechno povedlo, můžete začít kreslit. Vždycky si vyberete nástroj, navolíte ,,krytí" (průsvitnost/hrubost), stopu (jak bude nástroj kreslit/jakou udělá čáru) a velikost. Potom pohybujete perem po tabletu a přitom je fajn se dívat, co za čáry to vlastně děláte - což se zobrazuje právě na monitoru počítače. Takže samotný tablet slouží vlastně jen jako taková plocha, po které přejíždíte tužkou a vytváříte imaginární čáry. Můžete také využít změny sklonu tužky a přítlaku (prostě jak moc ji nakloníte a jak moc přitlačíte). Ze začátku mi bylo proti srsti něčím docela ostrým přejíždět po tabletu. Řekla bych, že tato prvotní reakce je docela pochopitelná, obzvlášť pokud jste někdy měli v ruce normální tablet (myšleno iPad nebo nějaký Samsung,...).

Moje první obrázky z tabletu vznikly krátce před Vánocemi na vypůjčeném tabletu. Při úplně prvním setkání s touhle elektronickou vychytávkou jsem se pokusila nakreslit oko. 
Tady je.

Oko s motýlkem

Není to bůhvíco, ale pro začátek jsem byla spokojená :-).  Nejvíce mi daly zabrat řasy. Musela jsem se podívat na tutorial video, protože jinak mi místo řas vznikly jen podivné, až moc pravidelné, čárky (vypadaly trošku jako umělé řasy :-)). Ale nakonec jsem tedy zjistila, jak na to.

Další v pořadí byl pokus o něco trošku jiného. Chtěla jsem zkusit i krajinu, nebo alespoň vybarvit i pozadí obrázku. Opět na vypůjčeném tabletu.

Větev v mlze 

Větev uprostřed pouště

Možná jste si všimli, že pravý kraj je malinko zvláštní. Je to proto, že při práci mívám po obou stranách ,,výkresu" panely s nástroji a různým nastavením. Nějak mě nenapadlo pravý panel odsunout a zkontrolovat, jestli mi tam náhodou část nechybí. Po dokončení a uložení obrázku už jsem to nepředělávala - třeba se to ujme jako ,,záměrná chyba" :-D. 

Následující obrázek byl zhotoven za účelem dárku k Vánocům. Teď už bych to ale (snad) udělala líp. Našla jsem totiž způsob, jak dělat i nerozmazané obrázky! :-D

Tady máte skleněnou labuť.

Skleněná labuť

Jak říkám - teď už by dopadla asi lépe (nebo můžu alespoň doufat, že mi to někdo uvěří). Určitě se ještě na něco podobného chystám do budoucna. Sklo a voda... to jsou prostě výzvy! :-)

A poslední obrázek na mém nevlastním tabletu. Také dárek. Dal více práce, už kvůli půlkruhu v horní části (opravdu není jednoduché tím perem udělat přesný půlkruh a i když jsem jednou našla nějaký nástroj, který by mi to usnadnil, v danou chvíli nebyl k nalezení).

Žárovka, která rozsvítí buď vaše mozky, nebo nervy :-D (podle toho, jestli ji použijete, nebo kreslíte).

Žárovka


Na kreslení pomocí grafického tabletu je nejlepší to, že existuje šipka ,,zpět" a guma, která nezanechává protivné žmolky a hlavně vždycky zanechá dokonale bílé místo. 


Od té doby, co mám svého vlastního grafického mazlíka, můžu pracovat na větší ploše. Vypůjčený byl totiž ,,S" a já mám teď,,M". Rozdíl je opravdu viditelný! :-D 
Zatím (ke dni 6.1.2015) mám z nového tabletu dva obrázky. Vlastně ještě jeden rozdělaný, ale ten se vůbec nedařil, tak jsem ho odložila na dobu neurčitou. Měla jsem ten den nějakou smůlu. 

První, mnou uznaný, výtvor je tedy tahle chladná sněhová potvůrka, která tak nějak přivolala sníh (konečně i v ČR!). Navíc má v sobě i trochu vánoční atmosféry :-).

Zimní podoba kapky vody


Nebudu nic tajit - byla to piplačka :-D. Pořád to nevypadá tak, jak jsem chtěla, ale víc nebylo asi v mých silách. Velkou roli v tom hrála lenost a také skutečnost, že čím víc to budu upravovat, tím víc to zkazím. Takže mi nezbylo, než se s výsledkem spokojit. 

V dalším obrázku jsem poprvé zkusila použít i barvy. Jako předloha mi posloužila fotka, kterou jsem kdysi dávno měla na facebookové profilovce. 

Plyšák s plyšákem

Myška s medvídkem

Když jsem se do toho pouštěla, vůbec jsem nevěřila, že bych to mohla někdy dokončit. Jevilo se mi nemožným z těch několika hrubých náčrtů vytvořit myšku. Zvlášť když jsem viděla ty fousky. nakonec jsem udělala myšku podobnou slavnému myšákovi Stuartu Littleovi (speciálně v části, kdy se Stuart pere v pračce, jsou si opravdu podobní :-D). 

Takhle tedy vypadají moje dosavadní zkušenosti s grafickým tabletem. Doufám, že vás čtení (nebo rychlé projetí článkem) bavilo :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat